fbpx
Selecteer een pagina

Moet je aan je SEO werken om meer klanten te krijgen?

Ik krijg tegenwoordig vaker de vraag van website klanten of ik ook kan helpen met ‘meer klanten krijgen’.

Ze hebben dan gehoord dat ze iets moeten doen met SEO, zodat hun website bovenaan in de zoekresultaten komt.

Maar … zo simpel is het allemaal niet.

Even kort en eenvoudig uitleggen.

Hoe zorg je ervoor dat je hoog in de zoekresultaten komt?

Google wil mensen die iets zoeken de best mogelijke pagina’s eerst tonen.

Maar hoe weet Google welke pagina’s het meest relevant zijn?

In de eerste plaats gaat Google kijken naar de woorden die gezocht worden. Die moeten op je website voorkomen. In de titel van de pagina, in titels op de pagina, in teksten op de pagina, eventueel in de namen van afbeeldingen, enzovoort. Maar ook weer niet te veel. Anders leest het niet meer fijn.

Op welke zoektermen wil je gevonden worden?

En dan hangt het er van af op welke woorden je gevonden wil worden.

Wil je dat mensen op jouw website terecht komen als ze zoeken op “Sound healing Boutersem”? Daar hoef je niet zoveel moeite voor te doen. Want er zullen niet zoveel andere mensen in Boutersem zijn die dit aanbieden. (En Muna is een absolute aanrader!)

Maar als je gevonden wil worden op “HR Consultancy” … Dat is bijna mission impossible. Want nu heb je concurrentie van heeeel veel websites.

Waar gaat Google dan onder andere nog naar kijken?

  • Komt er regelmatig nieuwe content bij op je website (bijvoorbeeld nieuwe blogposts). Dan weet Google dat je site actueel is en niet al jaren ligt te slapen.
  • Komen er veel reacties op je blogposts? Goede punten, want dan moet dat wel interessant zijn.
  • Zijn er andere sites die naar jouw site linken? Oh dan moet jouw site wel de moeite waard zijn. En … hoe belangrijker de site die naar jouw site linkt, hoe meer ‘punten’ je krijgt. Een nieuwssite die naar jouw website linkt bv, daar krijg je veel punten voor.
  • Hoe lang blijven bezoekers op jouw website? is jouw website gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk en vinden mensen gemakkelijk wat ze zoeken? En klikken ze graag door naar andere pagina’s op je website? Dan zal dat wel een goede site zijn die Google graag wat naar voor schuift in de resultaten. In tegenstelling tot een website waarvan mensen meteen weer vertrekken.

En daarnaast zijn er nog heel veel andere (al dan niet technische) dingen die je kan doen om te optimaliseren.

Ik doe er weinig moeite voor

Maar eerlijk? Dat zijn geen dingen waar ik me op focus of veel moeite voor doe.

Als ik een pagina maak of blogpost schrijf, denk ik soms wel even na over woorden die belangrijk zouden kunnen zijn en dan zorg ik dat die in titels voorkomen, als dat past. Want je moet het zeker niet gaan forceren waardoor het onnatuurlijk overkomt.

2 Eigen cases

Deze website

Deze site krijgt heel veel bezoekers dankzij SEO.

Een aantal jaar geleden heb ik heel veel uitgezocht en geschreven over wonen in scheepscontainers en wonen in Tiny Houses in België. Ik heb daar dus veel blogposts over, met veel reacties, en andere sites hebben ook links gelegd naar mijn blogposts op hun site.

En … ook belangrijk: omdat er niet echt iets mee te verdienen valt (wonen in een Tiny House in België is praktisch bijna niet haalbaar door de wetgeving), zijn er ook niet zoveel andere sites die erover schrijven. En daarom scoor ik hoog op Google als het gaat over die onderwerpen. Al heb ik daar eigenlijk niet echt bewust veel moeite voor gedaan.

Social media voor rekrutering

Een paar jaar geleden gaf ik training social media voor rekrutering en ik had daar (natuurlijk) ook een website voor.

Ik ben toen even gaan zoeken op Google Trends welke woorden het meest worden gebruikt: internet recruitment, of e-recruitment, en gebruiken mensen het woord training of opleiding? En dan heb ik die woorden op mijn website gebruikt.

Omdat er op dat moment ook weinig andere bedrijven waren die dit aanboden, kreeg ik gemakkelijk nieuwe klanten omdat ze mij op Google vonden.

Wil je toch meer leren over SEO?

George Kao (waarvan ik al heel veel opleidingen heb gevolgd en die echt supergoed zijn!) start binnenkort met een opleiding ‘Authentic SEO’. Momenteel tot 26/4/21 aan pre-launch korting (90$ ipv 120$ – zijn prijzen zijn altijd heel laag). Dus als je er toch graag meer over te weten komt, is dit een aanrader. Klik hier voor meer info (affiliate link).

Er is een alternatief

Ik zou dus zelf geen geld steken in SEO optimalisaties voor je website om zo meer klanten te krijgen. En ik ken heel veel super succesvolle ondernemers die daar ook echt helemaal niets mee doen.

Wat kan je dan wel doen?

Er is een veel beter alternatief, waarbij je zelf veel meer controle hebt. En dat zijn Facebook en Instagram advertenties.

Met 10€ kan je zo’n 1000 mensen bereiken die helemaal jouw doelgroep zijn, omdat je kunt aangeven aan wie je advertenties getoond moeten worden. En met zo’n 30€ per maand kan je dus al heel wat bereiken.

Je maakt toffe posts op Facebook, waarin je mensen kennis met jou laat maken, waardoor mensen weten wie je bent, wat je doet, waar je voor staat … En op die posts ga je dan advertenties zetten, zodat die automatisch op de juiste momenten aan jouw ideale klanten getoond worden.

Ik ben er al langer van overtuigd dat dit the way to go is. Alleen … is het niet iets dat je even snel snel in je eentje doet. Maar het is wel iets dat je kunt leren.

Ik ben een grote fan van George Kao die hier ook een opleiding over heeft (affiliate link). Hij werkt niet met gratis weggevers, maar raadt aan om authentieke content te creëren die je aan je volgers toont, waarbij je eerst mensen aanspreekt die jou nog helemaal niet kennen (koud publiek) om dan vervolgens andere advertenties te maken voor je warm publiek (mensen die al hebben aangegeven dat ze wat jij deelt tof vinden). De opleiding is wel al iets ouder waardoor niet alle schermen er nog hetzelfde uitzien, maar de filosofie erachter is iets dat ik absoluut zou toepassen.

Omdat ik nu echt wil starten met Facebook (en Instagram) advertenties, volgde ik deze week een gratis 4 daagse van Traffic Booster Academy. In die 4 gratis dagen heb ik al heel wat nieuwe dingen bijgeleerd, ze legt het goed en eenvoudig uit en we moesten ook meteen aan de slag en de opdrachten waren super eenvoudig, waardoor ik al meteen een paar dingen concreet heb opgezet.

Op dag 4 doet ze dan natuurlijk een ‘onweerstaanbaar aanbod’ 😉 zoals dat dan gaat in online ondernemen en ik heb toegehapt. Omdat ik het gevoel heb dat ik het ook echt in de praktijk ga kunnen brengen.

Je krijgt levenslang toegang tot de cursus en updates en wat ook een heel groot voordeel is: je kan 6 maand lang al je vragen stellen aan een FB ads expert.

En … als je voor 26 april koopt, is het ‘maar’ 500€ ipv 1000€. Het is geen affiliate link, maar ik wil het gewoon even delen omdat ik het gevoel heb dat het wel de moeite waard gaat zijn. Via deze link kom je op de pagina van dag 4 van de 4 daagse en van daaruit kan je het kopen.

Let op: je krijgt heel veel voorstellen om nog vanalles anders van haar te kopen (ja, zo is ze wel 😉 ) dus … sterk zijn en overal nee op zeggen. Maar die Facebook ads opleiding gaat wel de moeite zijn denk ik.

Ilse Lathouwers
Ilse Lathouwers

Ik neem je graag mee op pad naar een leven met meer vrijheid, rust en eenvoud.

Schrijf je in op mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.