fbpx

Waarom ik voor mijn bedrijf mijn cijfers bijhoud

Wekelijkse cijfers over content

Elke woensdag zoek ik een aantal cijfers op over wat ik heb gedeeld op social media en die hou ik bij in een spreadsheet.

Dan kijk ik hoeveel mensen mijn posts hebben gezien op de verschillende social media profielen.

Ik hou ook bij hoeveel mensen de post hebben geliket of erop hebben gereageerd.

En dan kijk ik ook hoeveel % van al mijn volgers het hebben gezien (bereik) en hoeveel % van de mensen die het hebben gezien, het geliket hebben.

En dat geeft interessante info.

Inzichten

Beter een Facebookpagina met 22 geïnteresseerde volgers dan 1157 niet zo geïnteresseerde volgers

Zo heb ik een nieuwe Facebookpagina ilselathouwers.be gemaakt omdat:

  • mijn website vroeger ahappylife.eu heette en nu ilselathouwers.be
  • omdat veel van mijn volgers vooral interesse hebben in de dingen die ik vroeger uitzocht en schreef over wonen in Tiny Houses

Maar soms vind ik het een beetje zielig dat ik op mijn nieuwe pagina maar 22 volgers heb, terwijl mijn ahappylife pagina 1157 volgers heeft. 🙂  En dan begin ik te twijfelen of ik toch niet beter verder doe op mijn eerste Facebookpagina.

Maar … dan kijk ik naar mijn cijfers en zie ik dat mijn volgers op mijn oude pagina inderdaad niet meer het juiste publiek zijn voor wat ik nu deel. Ik bereik er in ieder geval veel minder mensen mee, en het % likes is ook veel lager.

Zo had mijn post over dat ik 10 jaar geleden mijn job opgaf om te starten als freelancer een bereik van 8% (oude pagina) tov 127% (nieuwe pagina). En het % likes op de oude pagina was 13% ivm 39% op de nieuwe pagina.

Goed om te weten over het algoritme

Als je iets post, wordt dat eerst aan een klein deel van je volgers of connecties getoond. Als daar respons op komt, gaat het social media kanaal er van uit dat het interessant is en de moeite is om aan meer mensen te tonen.

Het probleem is dus, dat als maar een klein % van mijn volgers iets leuk vindt, dat Facebook (of andere social media platformen) dan denken dat wat ik schrijf niet interessant is voor mijn volgers, en dan gaan ze het ook niet aan meer mensen tonen.

Dus… dan ga ik de nieuwe pagina (met ocharme maar 22 volgers 😉) maar houden.

Welke onderwerpen spreken het meest aan?

Het is ook goed om zicht te krijgen op welke onderwerpen het goed doen bij je publiek.

Voor elke post die ik deel, schrijf ik ook op waar het mee te maken heeft: ondernemen, rust, efficiënt werken, goedkoop leven …

Als ik bijvoorbeeld merk dat ik veel likes krijg op dingen die ik deel over ondernemen en minder over efficiënt werken, dan weet ik waar ik meer en minder over moet schrijven.

Waar krijg je het meest bereik en likes?

En als ik dan het gemiddeld bereik (% views tov volgers) en likes (% likes tov van views) vergelijk over de 3 platformen krijg ik deze cijfers:

Facebook 

Bereik: 426% (omdat ik het soms ook deel op mijn persoonlijk profiel) = 94 mensen
Likes: 13% = 12 mensen

Instagram

Bereik: 54% = 64 mensen
Likes: 12% = 7 mensen

LinkedIn

Bereik: 54% = 357 mensen
Likes: 2% = 7 mensen

Conclusie voor mij: ik ga focussen op Facebook en LinkedIn.

(Vooral ook omdat mijn doelgroep eerder op Facebook en LinkedIn dan op Instagram zit en ik graag af en toe eens een link deel, wat moeilijker is op Instagram.)

Jouw cijfers kunnen heel andere conclusie geven. Dus… meten is weten.

Maandelijkse info over algemene cijfers

Daarnaast hou ik elke maand ook algemene cijfers bij. Onder andere:

  • Hoeveel posts heb ik gedeeld
  • Hoeveel video’s heb ik gemaakt
  • Hoeveel users had ik op mijn website (Google Analytics)
  • Hoeveel inschrijvingen heb ik op de nieuwsbrief
  • Hoeveel mensen heb ik bereikt met mijn posts op mijn FB pagina
  • Hoeveel clicks heb ik op mijn site gehad (Google search console)
  • Hoevaak heb ik verteld over mijn aanbod
  • Hoeveel nieuwe klanten had ik deze maand
  • Hoeveel heb ik deze maand verdiend

Interessant hoor, om die cijfers maand per maand boven elkaar te zien en te kunnen vergelijken en op basis daarvan actie te kunnen nemen.

Wil je graag mijn Excel sheet zodat je ook jouw gegevens kan beginnen bijhouden? Stuur dan even een mailtje naar hallo@ilselathouwers.be.

Ilse Lathouwers
Ilse Lathouwers

Ik ben Ilse Lathouwers, een (bijna-extreme) minimalist, artist, blogger en webdesigner.

Ik neem je graag mee op pad naar een leven met meer vrijheid, rust en eenvoud.

Schrijf je in op mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Vorige

Volgende

Geef een reactie